maanantai 17. joulukuuta 2012

Neuvola kuulumiset

Ohoh, tossa just kattelin että oon viimeks tänne kirjottanu ristiäisistä.. ja niistäkin on jo aikaa.
No mutta eipä tässä ole mitään kummosempaa sen jälkeen tapahtunu.

Oon tuolla hesassa muutaman kerran käyny miiteis, tapamaas mun uusii kavereita joihin tutustuin sillon mun raskaus aikana jo. Ja sit ideaparkissakin kävin tuossa mamma vauva miitis.

Kaikki äidit ja vauvat joihin oon päässy tutustuun jo raskaus aikana ja nyt kun vauva on syntynyt niin he kaikki on kyl tosiii ihanii =) <3

Mutta tosiaan, ajattelin kirjottaaa tähän tälläsen yhteen vedon noista kaikista pojan neuvola käynneistä :)

Syntymämitat: 4350g, 54cm, pipo 36cm

3 päivää: 4100g

1 viikko: 4350g
- Jäntevä, rauhallinen ja tyytyväisen oloinen poika. Upeasti kasvanut, täysimetyksellä paino nousee hienosti. Napatynkä irronnut kotikäynnillä.-

2 viikkoa: 4360g, 54,1cm
- Kotiarki alkanut hyvin. Täysimetys. Painoa tullut niukasti, mutta syntymäpainoon suhteutteuna ei huolta. Illalla virkeämpi ja tankkailee enemmän.-

3 viikkoa: 4820g, 55,9cm, pipo 37,3cm
- Painoa tullut hienosti lisää, kasvaa hienosti. Iho siisti, hieman hilseilee. Ilta-itkuisuutta nyt enemmän sekä pulauttelua. Imunäppy ylähuulessa. Imuote hyvä ja napakka.-

1 kuukausi: 5160g, 57,5cm, pipo 37,5cm
- Kasvaa hienosti rintamaidolla. Imetys sujuu hienosti vauvantahtisesti. Jäntevä ja terhakka vauva. Refleksit ok.-

6 viikkoa: 5580g, 57,9cm, pipo 38cm
-Rauhallinen ja tyytyväinen poika. Kasvaa upeasti. Nostaa päätä upeasti vatsalla ollessaan. Rota-rokote annettu.-

2 kuukautta: 6060g, 60,3cm, pipo 39,2cm
- Hymyilevä herrra, jäntevä on, hymyä esiintyy. Hienosti rintamaidolla kasvaa. Tutkittaessa ei poikkeavaa tule esiin. Rota II annettu.

3 kuukautta: 6300g, 60,8cm, pipo 40,7cm
-Tyytyväinen, hymyilevä ja temperamenttinen poika. Heijasteet häviämässä. Katsoo ja seuraa kasvoja. Vas.reidessä syntymämerkki, siisti jälki. Rokotukset saanut ohj.mukaisesti.-

Tässä viel muutamii kuviia :)



Kuvassa on siis vasemmalta katsottuna (ekana äitin nimi, sit lapsen): Johku ja Sade, Eevi ja Malla,
minä ja Aleksi, Jenni ja Jutta,
Päivi ja Adam, Anne ja Kalle, Tua ja Ronja sekä Satu ja Linnea :)
Tää kuva siis ideaparkmiitist :)


Kuvassa on siis vasemmalta katsottuna (ekana äitin nimi, sit lapsen): Marissa ja Ebba, Nora ja Arttu,
minä ja Aleksi, Laura ja Isabel, Mirkka ja Peppi sekä Dunia ja Aida.
ja tuossa edessä Noran tyttö Jade :)
Tää kuva on taas hesamiitist :)


Pikku hoppari <3



                       Kuvassa mun kaverin tekemä pipo Aleksille =)








sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Ristiäiset


Lisää kuvateksti
Äitin kulta syntyi 7.9.2012 <3
Poika sai kasteessa nimen
Aleksi Toni Tuomas,
21.10.2012 Hämeenlinnan kirkossa <3


Eli tosiaan pojan ristiäiset oli 21.10.2012 sunnuntaina.
Edellisenä päivänä, lauantaina pojan sylikummi joka on mun hyvä ystävä tuli mun luo yöksi, valmisteltiin paikkaa siihen mallii että kaikki oli sunnuntaina valmiina kun kirkosta tullaan mun luokse.
Laitettiin kaikki penkit olohuoneeseen valmiiksi, kupit ja lautaset valmiiksi esille.
Meillä oli hauska ilta siinä muutenkin :D

Sunnuntai aamuna sitten mun siskoni joka oli toinen kummi niin tuli mun luokse sillon sunnuntai aamuna.
Hän oli leiponut liha- ja munariisipasteijoita, daimkakun sekä sellaisia dominokeksipalleroita :)
(entie oikeeta nimee niille mutta sellaisia palloja joissa on sisällä dominokeksiä. meillä oli makuina mansikka ja minttu). Sitten mun äiti ja iskä toi sinne vielä vadelmatäytekakun jonka ne haki yhdestä leipomosta.

Noh siinä 12 aikaa minä, poika, mun sisko ja mun tää hyvä ystävä lähdettiin ajeleen kirkolle.
Perille kun päästiin niin siin kirkon sisällä oli joku kanttori tai muu vastaava mies niin kysyin siltä onks jotain paikkaa missä voin vielä imettää pojan ja vaihtaa kastemekon. Siellä ylhäällä oli huone johon päästiin.
Jonkun ajan kuluttua siit ku oltiin päästy sinne niin pappi tuli käymään siel meijän luona ja kyseli siin viel jotain.
Siinä sitten kun olin saanu pojalle kastemekon päälle ja oltiin valmiita niin mentiin sinne alas ja kirkon puolelle mis vieraat jo olikin.
Mentiin sit siihen kastemaljan luokse, minä papin oikealla puolella ja kummit vasemmalla.
Hieman jänniti olla seisomassa siinä kaikkien edessä, mutta hyvin se meni kyl :)
Koko se kirkko osuus kesti vaan noin 15min.  Sen jälkeen saatiin ottaa kuvia ja näin.
Sen jälkeen käytiin vaihtaa mekko pois pojalta ja laitettiin ulkovaatteet päälle jonka jälkeen lähettiin mun luokse.

Mun luona kaikki onnitteli mua ja antoi lahjat. Pappikin tuli sinne mun luokse viel kahville.
Siinä sit juotiin kahvit ja availin ne lahjat jotka poika sai.

Pikkuhiljaa sit ihmiset alko lähteen ja loppujen lopuks sinne jäi vaan minä, äiti ja pojan sylikummi.
Siinä puol 7 aikaa lähin viemää tätä mun ystävää kotiin.

Kaikki meni hyvin ja fiilis oli hyvä koko juhlan ajan.

Läsnä ristiäisissä oli:
Minä
poikani (Aleksi)
siskoni (toinen kummi)
hyvä ystäväni (sylikummi)
äitini
iskäni
molemmat mummini
iskän veli, hänen vaimo sekä heidän lapsi eli mun serkku
äidin sisko (mun täti), hänen miesystävänsä ja heidän lapsi eli mun serkkuni myös
äidin toinen sisko (mun täti), hänen mies sekä heidän kaksi lastaan jotka ovat myös serkkujani
iskän sisko (mun täti)
sekä itse pappi


Tässä vielä muutamia kuvia :)



Minä, poika ja kummit <3


Äiti ja päivän päätähti Aleksi <3

Minä, Aleksi ja mun perhe <3

Minä ja sylikummi <3

Ristiäiskukat

Kastekynttilä

Kortit

Lahjat

Lahjat ja kortit <3




tiistai 16. lokakuuta 2012

Tuleva viikonloppu

 Se olis sit tulevana viikonloppuna, sunnuntaina pojan ristiäiset :)
Huii, sillon poika on jo 6 viikkoa vanha..miten se noin nopeesti on kasvanut oikein.. juurihan mä vasta synnytin sen.. :>

Mut ihanaa ihanaa, pojan toiset isovanhemmat ja isä on myös tulossa ristiäisiin <3
Ja myös toinen täti, jos ei vain ole töissä silloin.
Tosin he tulevat vain sinne itse kastejuhlaan, mun luona on sitten kahvitilaisuus. Pikkasen jänskättää kuinka mun sukulaiset tulee suhtautuun heihin kun hekin ovat siel kastejuhlas. Ainakin pojan kannalta ihana asia että he myös tulevat sinne :)

Viime viikonlopun lauantaina tulin tänne porukoilla pojan kanssa ja huomenna lähdetään kotiin.
Sunnuntaina oltiin Paimiossa mun serkun synttäreillä, ja nyt ollaan vaan oltu tääl porukoilla nää kaks päivää.

Tänään olin Valkeakosken amitsulla hiustenleikkuu mallina, sisko opiskelee siellä kampaajaksi.
Vähän jännitti tuleeko lopputuloksesta hyvä, mutta näistä tuli just hyvät :)











tiistai 2. lokakuuta 2012

Vauva-arkea

Siitä on jo 3 viikkoa ja 4 päivää kun poika syntyi, hui kun aika on menny nopiaa :)

Meitsin poika saa pian nimenkin sillä ristiäisii vietetään tämän kuun loppupuolella.

Hui että kuinka jännittää jo tulevat ristiäiset :)

Ens viikolla ajattelin mennä mll:n tiloissa käymään kattoon kun siellä on sellainen vauvakahvila että millainen se on. Olis mukava tutustuu täältä hämeenlinnan seudulta muihin ihmisiin kellä on pienii lapsii :)

Täällä kotona on menny hyvin tää vauva-arki, poika nukkuu öisin hyvin, 3-4 tunnin välein heräilee syömään.
Päivisin hän nukkuu sellaisii 1-2 unia, mutta iltaisin itkeskelee usein. Viime neuvola käynnillä sanottiin että aina kun itkeskelee niin pitäisi vain syöttää häntä, oon sitten syötelly aina hän itkee..

Eilen käytiin  neuvolassa ja painoa oli tullu pojalle hyvin lisää viime kerran jälkeen. :)

edelleen täällä mennään pelkällä rintamaidolla, korvikkeita ei ole tarvittu.
Viimeksi paino oli 4360g ja pituus 54,1cm,tällä kertaa paino oli 4820g ja pituus 55,9cm :)


Tällästä tällä kertaa, kirjoittelen taas kuulumisii :)

lauantai 29. syyskuuta 2012


Laskettu aika 4.9.2012, painoarvio 3500g.
Lopulta äidin oma kulta syntyi 7.9.2012 klo 15.43. 4350g 54cm ♥












Ennen kuin minusta tuli äiti. Tein ja söin lämpimiä aterioita. Minulla oli tahriintumattomat vaatteet. Minulla oli hiljaisia puhelinkeskusteluja. 

Ennen kuin minusta tuli äiti. Nukuin niin myöhään kuin halusin, enkä kantanut huolta siitä, kuinka myöhään menin nukkumaan. Harjasin hampaani ja hiukseni joka päivä. 
Ennen kuin minusta tuli äiti. Siivosin kotini joka päivä. En koskaan kompastunut leluihin
tai unohtanut tuutulaulun sanoja. 
Ennen kuin minusta tuli äiti, en tullut ajatelleeksi, olivatko minun huonekasvini myrkyllisiä vai eivät. En miettinyt koskaan rokotuksia. 
Ennen kuin minusta tuli äiti. Minun päälleni ei oltu koskaan oksennettu, kakattu, syljetty, pureskeltu, pissitty eikä nipistelty pienillä sormilla. 
Ennen kuin minusta tuli äiti. Minulla oli täydellinen mielenhallinta, -ajatuksieni ja vartaloni hallinta. Nukuin koko yön. En ollut koskaan pidellyt kirkuvaa lasta, jotta lääkärit voisivat tehdä kokeita tai antaa rokotuksia. En ollut koskaan katsonut itkuisiin silmiin ja itkenyt. En ollut koskaan ollut äärettömän onnellinen yksinkertaisesta hymystä. En ollut koskaan istunut myöhään yöllä katsellen nukkuvaa lasta. 
Ennen kuin minusta tuli äiti. En ollut koskaan pidellyt nukkuvaa vauvaa, vain sen vuoksi, etten halunnut laittaa häntä sänkyynsä. En koskaan ollut tuntenut sydämeni murskaantuvan miljooniksi pieniksi palasiksi, kun en voinut lopettaa kipua. En koskaan ollut tiennyt, että jokin niin pieni voi vaikuttaa elämääni niin paljon. En koskaan ollut tiennyt, että voisin jotakuta rakastaa niin paljon. En koskaan tiennyt, että rakastaisin olla äiti.
Ennen kuin minusta tuli äiti. En tiennyt miltä tuntuu kun sydämeni on ruumiini ulkopuolella. En tiennyt kuinka ihanalta voi tuntua, kun syöttää nälkäistä vauvaa. En tiennyt siteestä äidin ja lapsen välillä. En tiennyt, että jokin niin pieni voisi saada minut tuntemaan itseni niin tarpeelliseksi. 
Ennen kuin minusta tuli äiti. En ollut koskaan noussut ylös yöllä kymmenen minuutin välein tarkistaakseni, että kaikki on kunnossa. En ollut koskaan tuntenut sitä lämpöä iloa rakkautta sydänsärkyä ihmetystä tai tyytyväisyyttä, joka äitiydestä tulee. 
En tiennyt, että voisin tuntea niin paljon… Ennen kuin minusta tuli äiti

Synnytys tarina


Synnytys tarinaa tässä näin:

Viikkoja oli 40+3 kun perjantaina 7.9 aamulla puoli 6 aikaan alkoi supistella.
Ekana supistuksia tuli 10 minuutin välein, pikkuhiljaa alko vaan kovenemaan.
8 aikoihin supistukset oli niin kovia että niitä tuli n.2-3 minuutin välein.
9 aikoihin lähdettiin äidin kanssa kohti sairaalaa ajaan, puoli 10 aikaa oltiin sairaalalla. Ekana tiskille ilmottautuun, kätilön tullessa paikalle hän ohjas mut käyrille.

Tää on viimeisin maha kuva joka mulla on,
kuvassa on menossa rv 40 :)
3 päivää myöhemmin poika synty :)

Käyrillä makoilin jonkun aikaa kätilön seuratessa vauvan sydänääniä ja miten usein mulle tulee supistuksii.






















Käyriltä päästyäni mentiin kätilön kanssa tutkimushuoneeseen, hän tutki kuinka paljon olin auki ja siinä vaiheessa olin auki 2cm. Tutkimushuoneesta matka jatkui synnytyssaliin. Synnytyssaliin päästyäni menin sängylle makoileen, koska en pystynyt oleen liikkeellä sillä supisteli niin paljon. Kätilö kertoi mulle erilaisista puudutuksista, siinä vaiheessa en halunnut vielä mitään puudutuksia.
12 aikaan kätilö tuli tarkastaan paljonko olin auki, siinä vaiheessa olin auki n. 4cm.
Siinä samalla hän laittoi minulle kohdunkaulanpuudutuksen. Puudutus ei tehonnut kunnolla ja edelleen supisteli.

N.13.30 olin auki n.7cm ja halusin toisen kohdunkaulanpuudutuksen. Ilokaasun avulla mentiin kun toinen puudutus laitettiin mulle. Tämä toinen puudutus alkoi sitten jo vaikuttaa paremmin ja supistelut eivät tuntuneet enää niin pahoilta.



Tosi fressinä ennen synnytystä :D








N.14.45 aikoihin olin jo melkein auki ja mulle laitettiin pudendaalipuudutus. Hetki odoteltiin että puudutus alkaa vaikuttaan. Hieman 15 jälkeen sain alkaa ponnistamaan. Ponnistusvaiheen alkaessa tuntui että mulla on voimat jo niin loppu etten jaksa ponnistaa. Jostain ihmeestä sain kun sainkin voimii. Pojan pää tuli ulos normalisti mutta hartiat jäivät jumiin hetkeksi. Loppujen lopuksi poika oli kokonaan ulkona.
Poika nostettiin syliini ja kätilö sanoi että leikkaa ja ompelee mun välilihan, myös sisältä oli jotain revennyt ja sekin ommeltiin. Sen jälkeen poika vietiin pesulle ja mitattavaksi.
Tän jälkeen olin vielä jonkun 2 ja puol tuntii synnytyssalissa ja sain ruuan sinne. Syötyäni kävin suihkussa ja tämän jälkeen siirryin osastolle.

Tervetuloa maailmaan rakas <3


















Loppujen lopuksi synnytys ei ollutkaan niin kamala kun olin ajatellut, vaikka pojalla tuota kokoa olikin 850g enemmän kuin arvio antoi.


Palkintona oli ihana poika joka syntyi klo 15.43, 4350g ja 54cm ♥


sunnuntai 2. syyskuuta 2012

Raskaus

 Tässä onkin raskaus jo edenny niin pitkälle et tiistaina olis laskettu aika, mutta eipä taida beibi sillo syntyy ku ei oo merkkei antanu itsestään..

nooh, toivottavasti mahdollisimman pian syntyis :>

muutamii kuvii raskausajalta tässä postaukses.. :)



tässä vielä yhteen veto kaikista raskausviikoista :)